Wednesday, May 21, 2014

// // Leave a Comment

Petua Memperbanyakkan Susu Ibu

Assalamualaikum WBT & Selamat Sejahtera buat semua sahabat-sahabatku

Kalau kita tengok trend carian google sekarang memang ramai yang tercari2 petua nak banyakkan susu ibu...yelah semakin hari kita lihat semakin ramai ibu-ibu sedar yang susu ibu adalah yang terbaik untuk bayi mereka. Perkembangan yang sangat positif...alhamdulillah... ;)



Bukan ibu-ibu saja tau, malah saya sendiri pun kini merasakan perbezaan menyusukan susu ibu dengan memberikan susu formula kepada anak kita...bezanya, memang nyata sekali...sebelum anak ke-3, dua orang anak saya consume susu formula...yang syoknya sejak dalam pantang saya dah susun produk tenusu mana yang paling baik & sesuai untuk anak saya...perbelanjaan untuk susu formula memang tinggi...tapi dah dinamakan sebagai ibu, mahal macam mana sekalipun demi untuk anak tersayang saya sanggup...asalkan anak saya dapat yang terbaik...

Saya bagi anak sulong & anak ke-2 saya susu formula atas sebab susu kering...memang ada ungkapan kata "Supply Vs Demand"...tapi walaupun anak sulong saya seorang yang kuat minum susu, pengeluaran air susu tetap sedikit sudahnya dia tetap menangis sebab tak kenyang. Mau tak mau terpaksalah sulam dengan susu formula...lagi pula saya ni dari dalam pantang sampai habis pantang memang sangat liat nak makan...jadi kalau makan kita pun tak sepertinya, macam mana susu nak keluar banyak...last2 lepas habis pantang ja susu memang kering...kalau ada pun & kalau kata nak pam rasanya tak sampai 2oz coz saya sendiri dah cuba kononya nak paksa banyakkan susu.... :)

Ok la...hold dulu cerita pasal saya, sat g kita sambung lain okay...apa yang nak dikongsi kat sini adalah petua bagaimana nak banyakkan susu ibu.



  1. Supply Vs Demand - maksudnya berikan anak susu sebanyak mana yang dia mahu...jangan kira saya coz setiap ibu hormon berlainan...ada sesetengah ibu boleh supply susu sehingga 30oz dalam masa sehari & tak kurang juga yang cuma cukup2 makan macam saya kan...hehehe ;) Walau bagaimanapun SVD ni adalah memang mutlak & wajib dilakukan para ibu jika ingin menyusukan anak...Jangan membandingkan diri yang hanya menyusukan anak 2 kali sehari dengan ibu yang menyusu 8-10 kali sehari off cos la banyak susu tu tak sama dear... :) Berbalik kepada hukum alam...lagi banyak anak menyusu lagi banyak la susu ibu nanti keluar...kalau tak jadi juga, jom try yang ni pula.
  2. Mengepam - teknik mengepam ni biasanya disyorkan kepada ibu-ibu bekerja sebab majoriti memang tiada masa untuk menyusukan anak...betul tak...tapi dalam kes lain, ada gak ibu2 tak dapat meyusukan disebabkan masalah puting leper atau tenggelam...anak tak boleh nak hisap last-last susu formula la gantinya & susu ibu dibiar begitu sahaja...huhuhu...sebab tu la teknik mengepam ni sangat sesuai untuk ibu2 yang menghadapi masalah tersebut
  3. Pemakanan yang seimbang - wajib alert yang ni para ibu...kalau kita nak susu kita keluar dengan banyak, wajib pantau pemakanan kita. Kalau kita kurang makan memang susah la susu nak produce ngan banyak...makan banyak takut gemuk??? Makan banyak ni merujuk kepada makanan yang sihat berdasarkan piramid makanan...kalau kita jenis yang makan banyak tapi tukar yang paling atas piramid tu ke bawah....kompem la gemuk sayang....betul tak...berbalik kepada hukum gak la kan "Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan"

  1. Amalkan supplemen & vitamin - bab yang ni saya suka sebab saya ni ada masalah nak amalkan petua2 di atas....jadi yang banyak membantu saya untuk mengamalkan petua2 di atas adalah dengan mengamalkan pengambilan Vitamin & supplemen...vitamin sebenarnya membantu kita untuk menyelesaikan masalah yang kita hadapi bukannya menyelesaikan masalah yang kita hadapi...berbeza tau maksud kedua2 statement tu...bagi yang faham alhamdulillah.
Bagi saya sebelum ni dah cuba pelbagai produk sehinggalah bertemu Shaklee...Saya amalkan produk ni sebab nak usaha untuk mengamalkan petua-petua yang saya sebutkan...dipendekkan cerita alhamdulillah, anak yang ketiga saya berjaya menyusu badan. Sekarang anak ketiga saya dah masuk 4 bulan tapi susu badan tetap lumayan...sebab itulah saya katakan sebelum ni perasaan menyusukan anak dengan susu formula & susu badan memang sangat-sangat berbeza...lagi pula saya dapat berjimat hampir 80% tau...20% tu cover supplemen saya....hehehe ;)


My Little Girl yang berjaya menyusu badan. Sihat & Ceria... ;)



Untuk Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya




Jika ingin membeli boleh lihat langkah2 ini..



0 comments:

Post a Comment